fredag 23 april 2010

Kronprinsessan vill bli överlämnad av kungen - good for her!

I dag på aftonbladet.se kan man läsa att "Hon vill bli överlämnad - av pappa".
Artikeln handlar om att Kronprinsessan Victoria vill bli ledd till altaret av kungen, något som inte är en svensk tradition. Svenska kyrkan tycker att det är okunnigt och gammaldags. Dom tycker att det är kränkande mot kvinnan som blir omyndig då hon lämnas från en man till en annan.

Men vad dom inte tänkt på är att om Victoria själv har bestämt att hon vill bli överlämnad så är det väl inte kränkande på något sätt alls? Hon vill det för sin egen skull, inte för någon annans.

Hela den här diskussionen är så barnslig så jag blir alldeles matt. Jag blev också överlämnad vid altaret, och jag tror inte någon av våra gäster såg ner på mig som kvinna för den sakens skull. Dessutom tror jag varken min pappa eller Andy gjorde det heller. Och i allra minsta grad jag själv.

Att gifta sig gör man förhoppningsvis bara en gång, låt henne då få välja själv hur hennes bröllop ska vara! Det är väl för fan hon som ska gifta sig.


Kränkande eller fin tradition?

2 kommentarer:

Linda w L2K sa...

Du är utmanad hos mig :o)

Martina sa...

Bra rutet säger jag! Precis min åsikt!
När jag skulle gifta mig avrådde prästen till överlämning. Då bestämde jag mig för att gå själv nästan ända fram och så gick han mig till mötes från altaret och sen gick vi gemensamt... Precis som i livet liksom :-)