onsdag 27 januari 2010

Måste få skryrta lite!

Ni som har svårt för folk som skryter om sina barn kan sluta läsa nu, för idag blev jag så stolt över Ossian att jag bara måste få skriva av mig!

När jag hämtade Ossian på dagis idag satt han och åt mellanmål så jag slog mig också ner vid bordet och passade på att prata lite med fröknarna. Jag frågade om dom fått in fler barn nu (det är en nyöppnad förskola och än är kvoten med barn inte fylld). Det hade dom, så jag undrade om det kommit några nya i Ossians ålder. Då säger fröken något liknande det här;

"Det är så svårt med Ossian, jag glömmer ofta hur liten han faktikst är. Han är så väldigt verbal och duktig på att visa vad han vill och inte vill, att jag ibland förknippar honom med treåringarna. Det märks att han har nytta av sina två språk, han har en ordförståelse som är mycket bättre än andra barn i hans ålder".

Det känns skönt att höra, jag har aldrig trott att han varit speciellt duktig på att prata. Kanske för att man alltid hört så mycket om Wilda (en kompis dotter) som är två månader äldre än Ossian och redan pratar om en fyraåring typ. Ossian har aldrig varit i närheten av hennes språkutveckling. Och dessutom har BVC tidigare rynkat på näsan och tyckt att båda våra barn varit lite sena med språket. Kanske inte så konstigt i så fall, dom har ju faktiskt två ord för allt! Men om fröken, som vistas med barn hela dagarna tycker han är duktig på att prata - då tror jag på henne!

4 kommentarer:

Anna sa...

Jooo jag har sagt det flera ggr :-) Ebba kan säga "mamma, läsa ok" (ok=bok) det är typ den bästa meningen som man förstår.. :-D

Men ändå tycker hennes dagis oxå att hon är sååå stor å får vara med dom stora barnen bara för att hon är så lång och har en massa hår.

Monica sa...

Man ska inte jämföra barn!
Dom flesta i min familj har varit snabba på att prata. och sen som jag alltid har sagt, Ossian har två ord för allt, inte så konstigt då att det blir mycket att hålla reda på!
Jag märkte klart en stor skillnad på hans prat i lördags mot sist vi sågs! Han är jätteduktig! :-D

Johannah sa...

Monica, nej det är klart man inte ska - men ibland är det oundvikligt. Om nu fröknarna tycker att Ossian är såååå duktig, vad skulle de då tycka om Wilda? :-O

Vet ju att alla är olika, men det är ändå kul med beröm!

Monica sa...

Klart det är! :-)Jag blir oxå toknöjd såfort jag får höra hur duktig Wilda är! Det blir man ju oundvikligen som förälder! :-D