fredag 29 januari 2010

Ett riktigt anti-inlägg!

Idag är en sån dag då jag går runt och stör mig på precis allting!

Först och främst undrar jag hur man kan sätta sin tvååring, i sitt knä i framsätet i en bil? Dessutom när vägarna ser ut som dom gör just nu. Väldigt smart! Sånna människor borde inte få ha barn - har man ingen bilstol så åker man kommunalt, punkt slut. Kom nu inte med motargument att på det ljuva 80talet åkte minnsann alla barn utan bilstolar, för då visste man inte bättre. Idag finns fakta och lagar som skyddar våra barn i trafiken. Så det så.

Sen undrar jag på fullaste allvar vem som möblerat hos gynekologer? Vilket geni kom på ideén att sätta omklädningshytten så långt bort från gynstolen som möjligt? Är det verkligen en sån dum idé att ställa den i direkt anslutning till stolen så man slipper gå tvärs igenom ett rum med hela skönheten framme?

Och sen ännu en sak som gjort mig irreterad idag. Mamma med barnvagn går och röker. Ni som följer min blogg vet att jag redan där slår bakut, men denna morsa tog ändå priset. Fimpar ciggen, går in på ett fik, direkt fram med tutten och börjar amma?! Om man är rökare kan man väl för fan ge ersättning istället för att mjölka i ungen en massa gifter? Kan ha en viss liten minimal förståelse för sånna som inte KAN sluta under graviditeten, men då kan man fan välja att inte amma sen i alla fall.

Arg arg arg!

Här kommer ett tillägg i min "anti rök kampanj."
Via mammans blod går bland annat nikotin och dess nedbrytningsprodukter över till bröstmjölken och barnet får det i sig i samband med amningen. Nikotinhalten i bröstmjölken är tre gånger högre än i mammans blod.

Om mamman rökt strax före eller under amningen, kan barnet må akut illa av det. Barnet får kliniska symtom i form av illamående, kräkning, diarre´, kolik och hjärtklappning.

På lång sikt sett ökar rökning risken för plötslig spädbarnsdöd, för ökad skrikighet samt för luftvägsinfektioner och luftrörsbesvär.

8 kommentarer:

Anonym sa...

När barnet ligger i magen imiterar det andingsrörelser även fast de inte andas på så sätt, om mamman röker/snusar så slutar barnet att "låssasandas" medan det finns nikotin i kroppen (barnet tar ett ställningstagande) *kuriosa*

Men vad hjälper det att åka kommunalt? Där finns det ju inte ens bälte?

Johannah sa...

Det finns tåg ;-)

Johannah sa...

Menar du alltså att det inte är farlig för ett barn som ligger i magen om mamman röker? Det tror jag inte alls på. Googla på rökning + graviditet så får du upp massa fakta.

Agneta sa...

Håller helt med dig! Fattar inte hur endel är funtade men dom som gör det brukar gå till försvar direkt, vilket är ett tecken på att dom vet att dom gör fel.

Madelene sa...

Jag vet att jag gör fel, OCH jag letar inga motargument då jag vet att det är farligt för barnet när man röker under graviditeten. Finns ingen vits med att försöka få renare samvete med att leta fördelar, för det finns verkligen inga! Och anonym som inte insett det mår nog innerst inne lika dåligt som jag gör för att hon rökt under graviditeten. det finns INGA fördelar.

Johannah sa...

Tycker ändå det är värre att röka och amma, för då har man ju faktiskt ett val att ge ersättning istället

Madelene sa...

Lika illa båda två...men man kan ju se till att inte röka precis innan amning som sagt.

Anonym sa...

I och med att barnet inte tar luft och blod via fostervattnet gör det ingen skillnad att barnet slutar "låssasandas" i fostervattnet när mamman röker/snusar, det visar bara på att fostret redan i denna ålder instinktivt inser att det är farligt med nikotin och därför försöker skydda sig genom att sluta låssasanadas. Detta hjälper ju inte barnet, men borde vara ännu en orska att sluta röka/snusa under graviditeten, inte nog med att du förgiftar ditt barn, du plågar det också!

(så nej, jag menar alltså inte att det inte skulle vara farligt att röka under graviditeten, utan 100% tvärtom)