lördag 2 januari 2010

Att resa med småbarn!

Här kommer våra bästa restips till småbarnsfamiljer, inför flygresan
- Låt barnen springa och röra sig så mycket som möjligt på flygplatsen. Om det inte känns bekvämt att låta dom springa runt vind för våg, köp en sele att ta med. Ni vill inte behöva sätta er i ett flygplan med uttråkade barn som har fullt med spring i benen!
- På arlanda, terminal 5 får man inte ta med barnvagn fram till gaten utan den måste checkas in. Har blivit nekade tre gånger nu, dock har dom sagt att vi får ta med den om vi vill men dom kan inte garantera att den kommer med flygplanet till destinationen.... Så bärsele till se minsta, och låta de stora gå så mycket som möjligt är det som gäller!
- Använd nässpray på barnen 30min före avgång, gör så att trycket i öronen blir något lättare.
- Ta med välling eller annan dryck att ha vid start och landning, också bra för trycket i öronen.
- Packa i smyg en lite ryggsäck med nya, roliga saker att ge barnen på flygplanet, ge det inte på flygplatsen för då hinner dom ledsna lagom tills man kommer på planet. Tips på bra saker att ta med som är billiga och tar liten plats; pixi-böcker, leksaksbil, kritor, papper, plastleksaker (typ bondgårdsdjur, små gubbar från favorit filmen etc). Undvik leksaker som låter då det alltid finns sura passagerare...
- Vi tog med en bärbar dvd spelare till vår tvååring. Och det var verkligen klockrent! I de 30min som batterierna räckte. Så mitt tips blir; ta med tre omgångar med batterier till en hel film. Blir en dyr historia, men helt klart värt det.
- Glöm inte snuttefilt, gosedjur, nappar etc.
- När det är dags att landa hade våra barn hunnit bli väldigt rastlösa, och var inte intresserade av att dricka välling. Så ja, dom fick ont i öronen och gallskrek. Då var jag väldigt tacksam att jag stoppat ner en liten chokladkaka i handbagaget. Även om dom normalt sätt inte får godis så tycker jag att man ibland får muta. Och det hjälpte!
- Inbilla er inte att barnen kommer att sova på flygplanet även om ni reser mitt under deras normala sovtider. Det kommer förmodligen inte att hända! Ingen av våra somnade någon gång trots att vi reste direkt efter lunch då de normalt sätt sover middag och tillbaka reste vi på kvällen långt efter deras läggtid. Det är för mycket nytt, och svårt att bli bekväm på ett flygplan. Försök därför att få barnen att somna innan resan, för att ha övertrötta barn vid passkontroller och bagageutlämning är ingen höjdare!

Det är allt jag kommer på nu.. Kanske kompletterar med något senare!

0 kommentarer: