tisdag 9 november 2010

Målarungar!

En av anledningarna till att vi böt förskola för snart ett år sedan var bristen av skapande. Ossian gick på förra dagis i 9månader och målade/ritade under den tiden INGENTING! Jag ifrågasatte detta och fick till svar att dom oftast inte målar med barnen under 3år för "dom har inget behov av det!". Jag trodde det var en SJÄLVKLARTHET att låta barnen utforska olika material, metoder och färger, men tydligen är det inte det överallt och just därför känns det extra speciellt när man får se sådana här bilder från Spring i Benen. Och det bästa av allt är att skapandet inte begränsas av målarfärg och klister, här skapar man med allt man kommer över. Barnen går till skogen och samlar sitt eget material, man hjälper dessutom till att få i ordning gården - i somras snickrade alla barn tillsammans en "Alfons-Helikopter"

Då känns det helt plötsligt väldigt rätt att gå 30min i spöregn, storm och kyla, även fast jag ibland önskar att jag hade körkort!!





Att låta barnen få använda sin fantasi och ge dom utrymme till det är otroligt viktigt för mig!

1 kommentarer:

Lilla I sa...

Vilket härligt dagis ni verkar ha!