onsdag 17 november 2010

Inte alltid som det verkar...

Jag inser att ingen förskola är helt perfekt. Att det finns brister överallt. Även Spring i Benen har endel saker som inte är speciellt bra men överlag har vi varit mer än nöjda med dom. Och som ni vet uppskattar jag verkligen det fokus som ligger på kreativitet och forskande. Men idag fick jag veta något som skakade om allt. Jag är så arg, ledsen och besviken.

För tredje gången på ett halv år gör de sig av med en helt underbar fröken. Första gången var det Billie som hela våran familj tokgillade. Rak och ärlig. Omtänksam och sprallig. Olivers stora idol. Men så en dag fick hon sluta, bara sådär, utan någon förklaring.

Sen kom det in en mycket erfaren pedagog precis efter sommaren. Hon lärde barnen ramsor och var väldigt pedagogisk. Tyckte om henne, men hann aldrig lära känna ordentligt innan hon fick sluta. Utan förklaring, bara sådär.

Och nu har de sparkat världens bästa Madde. Barnens absoluta favorit, och en av de få fröknar jag faktiskt känner fullt förtroende för. När jag fick veta brast jag i gråt, så mycket tycker vi om henne. Hur ska jag kunna berätta för mina barn att världens bästa Madde inte kommer finns kvar när de kommer tillbaka efter jul?
Madde, jag vet att du förmodligen kommer att läsa det här. Vill bara säga att du verkligen är så älskad av oss. Du är helt underbar med våra barn och dom pratar om dig hemma hela tiden. Ossian har tom. sagt att han vill att du kommer på hans barnkalas, så om du inte har något för dig den 5 dec kl 14 är du MER än välkommen hit på lite tårta!

Denna personalomsättning tar kål på mig och Andy. Inte nog med att de byter ut de ordinarie stup i kvarten så har de även en massa praktikanter stup i kvarten. Detta är inte tryggt för barnen, de behöver personal de känner och är vana vid!
När Madde slutar finns det bara två personer kvar som varit med från starten - och det är ägarna. En av dom sitter och gör kontorsarbete hela dagen så egentligen är det bara en personal som barnen känt från start.

Detta känns inte bra. Och inte ens skapandet och skogsutflykterna kan väga upp mot detta. För någon månad sen hade faktiskt jag och Andy ett möte med förskolan just då vi inte uppskattar det ständiga bytet av personal som ger en oro för barnen och även att informationen är bristfällig. Vi får aldrig veta någonting om något. De lovade att bättra sig och så kommer den här käftsmällen några veckor efteråt!

2 kommentarer:

mamma sa...

Ha inte för stora förhoppningar på att det kommunala alternativet är bättre än det ni har nu bara. Jag vet bara hur det var när du var liten och jag tror inte förändringarna har blivit så stora när det gäller personalbytes problematiken. Det var den största orsaken till varför jag till slut lät dig börja hos en dagmamma istället.

Madde sa...

Sitter här med tårar i ögonen, jag är så otroligt ledsen över vad som hänt och jag kommer sakna alla barnen så otroligt mycket, det är det värsta :'( Blir alldeles varm i hjärtat när jag läser detta å du ska vet att jag känner samma för eran familj, vi bor ju nära varandra så jag hoppas att man träffar Oliver å Ossian lite då å då iaf! Massa kramar!!