måndag 29 november 2010

Kyrkan och att inte tro på gud

Jag och Husse gifte oss i Värmdö Kyrka. En av de vackraste kyrkor jag någonsin sett.
Ossian är döpt i Västerhaninge kyrka, endast för att det var nära hem och vi hade gäster ända från England.
Oliver är döpt i Ingarö Kyrka. Jag är uppvuxen på Ingarö så det kändes rätt av den anledningen.

Ibland får jag frågan varför vi gifte oss i kyrkan och varför våra barn är döpta då varken jag eller Husse är troende. För mig är svaret ganska enkelt; Av samma anledning som vi firar jul och påsk. För att det är tradition.
Kyrkan är något som symboliserar högtid för mig.

Istället borde man kunna omvända frågan till de som absolut inte vill ha något med kyrkan att göra men ändå firar högtider baserade på Kristendomen. Det är nästan tokigare. Men alla gör som dom vill helt enkelt.

1 kommentarer:

Sara sa...

Jag håller helt med dig! Jag tycker också att det känns konstigt.

Jag har funderat mycket på det där eftersom jag inte är kristen och helst inte vill gå i kyrkan (bara om jag "måste" som besökare vid dop t ex).
Själv firar jag nästan inga högtider, men jag har valt att ha kvar de fyra årstidsväxlingarnas firande (midsommar, höstfest, jul/midvinterfest och vårfest/påsk). Alltså solstånden och att det blir ljusare/mörkare eller att dag och natt är lika långa. Det finns nästan inga spår kvar av Jesus eller liknande i MIN jul/påsk. Jag firar med tomtar, stjärnor/mörker/ljus, godis och god mat. Det gjorde man ju även innan de kristna kom till Sverige och försökte kristna till julen (som det hette innan också). Vid påsken äter jag ägg, godis och pyntar med kycklingar.

Men det är ju lite luddigt allt det där och folk får ju absolut göra som de vill. :-)