söndag 7 mars 2010

Våningsäng

Vet inte riktigt hur vi tänkte när vi köpte Ossians säng. Det är en vit, 90säng, Malm från IKEA. Oliver kommer ju inte vara liten jämt och om inte allt för länge är det dags för honom att flytta ur spjälsängen. Om vi ska ha två malmsängar kommer dom ta upp jätte mycket plats i barnrummet, och för att det ska finnas utrymme för massor av lek och bus vill man ju ha så mycket golvyta som möjligt.



Våningsäng tänkte vi direkt och började kika runt. För det första hittar jag ingen vit våningsäng, och vit är ju helt klart snyggast. På IKEA finns bara en björkfärgad och den här i krom. Gillar ändå modellen på den i krom, det är ett högt sidostöd till den övre sängen. Men så står det klart och tydligt "Rekommenderas från 7 år".

Personligen tror jag inte Ossian skulle ha några problem med att gå upp och ner från sängen. Det gjorde han redan i somras när vi hyrde stuga på Öland. Men hur gör andra familjer? Väntar man tills barnen är sju innan man satsar på våningsäng?

6 kommentarer:

Madelene sa...

Jag skulle nog vänta! Cassandra klarar en våningssäng galant, medan Rasmus som fyller 6 nu inte är riktigt vaken när han tror att han är det. De kan lätt ta ett kliv ut utan att tänka sig för tyvärr. En varsin växasäng kanske? Liten till en början, och när de blivit lite äldre så kan ni byta till våningssäng.

Erika sa...

Radhus och våningsäng. Vi tänker lika du och jag :-) Har en i förrådet som inhandlades i fredags. Barnen är överlyckliga. Den ska få en omgång med vit färg eller kanske en ljus turkos. Om du vill ha en vit så såg jag en i går på Sorunda möbelförmedling för 400 kr. Tror den varit trä björk men att nån målat den. Snygg var den i alla fall. Tåls ju alltid att ringa Sandra eller Kenneth och kolla. Var ju ett väldigt bra pris.

Kram
Erika

Erika sa...

http://www.blocket.se/stockholm/Vaningssang_Hemnes_26116845.htm?ca=11&w=1

En sån här har jag i förrådet. Fördelen med den är att den kan delas och bli två 90 sängar. Då behöver du inte fundera utan ställa ihop eller isär efter behov.

Linda w L2K sa...

Den rekommendationen har jag då aldrig sett. Jag vet ett syskonpar som delade på våningsäng från det att dom va ett och två år. I börjar sov dom skavfötter i undersängen och sen flyttade en upp...

Grabbarna här hemma har ju sovit i våningsäng länge nu. Tror dom har varit runt tre när dom har börjat sova i översängen.


Mitt tips är ist isf att kolla efter en våningsäng som inte är så hög.

Anonym sa...

försökte vångingssäng till våra när dom var 3 & 2 år men det gick inte fick ha dom delade

finns nog andra bra lösningar
* skavfötters
* växasängar
* säng & sänglåda

något ni skall fundera på är hur mycket dom är uppe på nätterna och vad dom gör på nätterna!

2 växa sängar efter ena väggen är ju inte så mycket plats och resten av rummet är stort nog att leka på
den mesta tiden är ju tyvärr inte barnen på sitt rum heller

så fundera och MÄT vad som får plats och hur ni vill ha det
samt hur barnen är på nätterna
väcker kanske någon den andra?

fundera och mät är bästa tipset

/m

nu är mina 6 & 7 år och tjatar om våningssäng...suck

emma sa...

du kan ju måla den björkfärgade vit =)