fredag 13 augusti 2010

Maktlös

Igår kväll och halva natten låg jag och Husse sömnlösa i sängen. Ingen av oss kunde känna någon som helst lugn eller ro inför framtiden. Augusti är den sista någolunda lönen jag kommer att få, i september blir det nog bara ett par tusen. Sen noll.

Jag verkar ha hamnat i ett mellanläge gällande jobb. Jag är för gammal för att få "skitjobben" där dom inte kräver erfarenhet - dom anställer hellre än 19åring till de tjänsterna eftersom det är billigare. Hur många gånger har man inte hört folk säga "Vill man jobba så finns det jobb, man kan alltid jobba på McDonalds eller som städare".
Fast så ser inte verkligheten ut. Enligt kollektivavtalen är jag dyrare än 19åringarna som förmodligen kan göra ett lika bra jobb som mig med.

Och jag har inte tillräckligt med utbildning/erfarenhet för de mer kvalificerade tjänsterna. Jag sitter i skiten rent ut sagt.

Andy kom på ideén om att börja plugga. Då kan man ju ta ett studielån och iaf. få in lite slantar. Men ansökningstiderna har gått ut och det är svårt att få en plats. Jag har ringt runt hela morgonen, har tre som sagt kanske - ska skicka in lite papper till dom och sen hoppas. På måndag har jag en intervju på Södertörns Folkhögskola. Dessvärre har dom flyttat från Haninge till Sollentuna, så resvägen blir lång. I närheten av Nynäshamn finns inga alternativ.

Jag ringde just våran underbara förskola och förklarade situationen. Att jag inte har några svar alls att ge gällande barnens kommande vistelsetider på förskolan eller semester. Allt känns som ett stort frågetecken just nu och jag kan inte sluta gråta.
Världens mest underbara förskola tröstade mig, lugnade mig och sa att våra barn alltid är välkomna dit - hur kort varsel det än handlar om. Deras vänlighet fick mig att fälla ännu fler tårar.

Det är frustrerade att jag inte kan ge våran extra farmor AnnMarie några raka besked. Jag vet inte om vi har behov av en barnvakt, eller om vi ens har råd med en.

Någon sa till mig att jag får skylla mig själv. Att jag aldrig skulle ha sagt upp mig från Cosmos Communications, där jag hade en fasttjänst innan jag blev gravid.
Men jag kunde faktiskt inte veta att jag skulle bli gravid några dagar efter jag slutat där. Vi hade ändå försökt i över ett år utan resultat på barnfronten.
Dessutom tjänar det ingenting till att älta gamla saker, det löser inte situationen vi sitter i nu ändå. Jag behöver inte höra vilka beslut jag fattat som blivit fel, jag behöver en lösning på framtiden.

Vad händer den dagen vi inte har råd att betala våra räkningar? Kommer dom slänga ut oss på gatan med två barn? Eller kommer dom ta våra barn ifrån oss?
Problemet är att vi får INGEN hjälp av socialen då Andy tjänar så bra. Lån räknas inte in när man ansöker om bidrag. Dom tar ingen hänsyn till det alls. Och bankerna blir nog inte glada att inte få några pengar.
Helt ärligt, vi sitter i skiten. När är det våran tur att vinna på triss?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Jag har inte kommenterat här förut men läst din blogg ett tag. Vill bara peppa dig att fortsätta söka jobb, praktikplatser, vikariat, utbildningar... En vacker dag så händer det :) och tills dess så finner ni nog sätt att klara vardagen.

Stort lycka till!!!
/Jenny

Anonym sa...

kramar skickas till dig

/m

Sofie sa...

Jag kan bara råda att söka jobb inom vård och omsorg. Även om det kanske inte är det du helst vill ha så finns det i alla fall alltid jobb där. Hemtjänsten är mest dagtid så då är det lättare med dagis, annars personlig assistans, olika hem osv. Det kan vara bra att ha tills något annat kommer upp. Men det kommer lösa sig ska du se! Det värsta man kan göra är att gå ner sig totalt och börja oroa sig för det värsta och saker som är värre än det. Man tar tex inte ifrån folk barn bara för att de inte har pengar så det är inte en tanke du behöver tänka!

Jag håller tummarna för dig!

Johannah sa...

Sofie, jag kan inte få jobb inom hemtjänsten här då dom kräver körkort.

Och visst, jag skulle kunna få jobb med funktionshindrade men helt ärligt så är jag verkligen inte rätt person för det. Varför kan vi ta på chatten på facebook för det är inget man skriver öppet om.

L sa...

ville bara skicka lite stärkande tankar. det ordnar sig och när det gjort det kommer du tänka tillbaka på denna tiden från andra sidan. kom ihåg att många arbetsgivare på "skit-jobben" också värderar den mognad och erfarenhet du har över den billiga 18 åringen.
lycka till!

Agneta sa...

Förskolor brukar alltid vara i behov av bra vikarier,dessutom finns det ju många att välja på.

Therese med Anton och wilmer sa...

Åh jag vet inte vad jag ska skriva. Men ville skriva en liten hälsning i alla fall och jag håller verkligen tummarna för dig/er.
Hoppas att du har lite energi och kan sy och få in lite pengar på det sättet.
Jag älskar dina kläder du syr :-)
Kramar från Therese

Anonym sa...

Jag brukar inte kommentera, men läser ofta din blogg. Jag har liksom du inte någon fast tjänst och är föräldraledig med mitt andra barn nu, så jag är lite i samma sits. Jättejobbigt att inte veta om och när man får ett jobb nästa gång. Jag tycker ändå att du ska peppa dig själv med att du verkar intressant för arbetsgivare i och med att du ganska ofta får komma på intervju. Ju fler intervjuer desto större chans att jobbet blir ditt nästa gång!

Vill ändå komma med en liten varning att INTE plugga något bara för att få pengar. Då har du ännu ett lån som ska betalas längre fram. Skillnad om det är något du verkligen tror att du kan ha nytta av och verkligen vill läsa.

Anonym sa...

Jag håller med SOfie, vård och omsorg finns det jobb att hämta!
Där jag jobbar nu, söker vi fler personal. Hojta till om du vill veta mer =)
Kram

/kontaktamej@live.se