tisdag 3 augusti 2010

Det här med bilstolar

Jag har ingen förståelse alls för folk som vänder sina barn i bilen för tidigt. Ni som känner mig vet hur engagerad jag är i denna fråga.

Visste ni t.ex. att barnets huvud utgör hela 25 procent av barnets vikt. Du kanske kan förstå vilken påfrestning en frontalkollision då innebär för barnets nacke. Om barnet sitter framåtvänt slungas huvudet framåt med våldsam kraft. En liten nacke klarar inte alltid detta. Om barnet däremot åker bakåtvänt belastas hela ryggen, istället för bara den klena nacken.
Därför åker barn upp till 5år säkrast bakåtvänt.

Se gärna den här filmen;
http://www.youtube.com/watch?v=Q8gU9zzCGA8

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo visserligen men HUR ska en 5 åring få plats med sina långa ben om stolen är bakvänd?

Min 5-åring är 129 lång och då har hon VÄÄÄÄLDIGT långa ben.

Johannah sa...

Det finns femåringar som får plats men givetvis är det individuellt.
Det man kan göra är att sätta bilstolen i framsätet, testa olika modeller av bilstol etc.

Britax twoways sägs vara den stol man kan använda längst.

Sen resonerar jag så här; Hellre böjda ben än en bruten nacke.

Men som sagt, har man vuxit ur bilstolen på längden (öronen över kanten) så finns det inget annat val än att vända.

Det jag har svårt för är föräldrar som vänder direkt på 4års dagen (som var de gamla rekommendationerna, nu är det 5år som gäller). Man verkar se det som en "Nu är du stor!" grej att göra och somliga verkar tom se framemot att få vända sina barn för då är de ju stora.

Jag tänker iaf. ha mina barn bakåtvända så länge det bara går. Och det innebär när dom vuxit ut den största stolen på längden, böjda ben dör dom inte av.

Anna sa...

Anonym: Då har du helt enkelt en lång 5-åring å då går det inte göra så mkt åt det. Man brukar säga att till ungefär 120 cm kan man sitta bakåtvänd.. Men det beror ju självklart hur man är byggd. Benen är inga problem att böja utan har man lång överkropp går det inte göra nånting åt det. Är örnen över kanten eller väger barnet mer än 25 kg måste man tyvärr vända ändå.

Jag håller med Johannah och kommer att ha min dotter bakåtvänd så länge hon bara kan sitta så. Jag förstår inte puckade föräldrar som vänder sina barn innan öronen är över kanten eller dom väger 25 kg!

Anonym sa...

du resonerar precis som vi
våra har setat bakåt länge men nu står vi inför nästa problem...suck
bältesstolen är för liten snart och många många använder bara kudde men vi vill ha ryggen för det extra skydd den ger hur gör man då??

än så länge är bägge tvugna att använda bältesstolen även om stora är mer än 135 cm lång

men detta är den eviga frågan för alla föräldrar
även om vissa skiter i det och vänder sina 2-åringar till bälteskudde!

fortsätt kämpa

/m