onsdag 4 augusti 2010

Down below

Depp depp depp. Det är allt jag känner just nu. Allting känns verkligen BLÄ!
Skulle behöva ha något roligt att se fram emot, skulle behöva lite ensamtid med Husse. Var länge sen vi fick en paus från vardagen han och jag. Jag saknar honom.

Nu är vi ju tillbaka till vardagen då han jobbar 6 dagar i veckan. Och eftersom jag jobbar varannan helg har vi TVÅ (!) hela dagar tillsammans i månaden. Om några veckor har jag längre inga fasta tider på Snoppbutiken, då kommer dom bara ringa in mig vid behov igen. Oron över pengar och framtiden tar kål på mig.

Imorgon ska jag på en anställningstintervju i city. Det funkar att pendla dit. Bara pendeltåget raka vägen, inga byten. Men tjänsten är på heltid och då kommer det där eviga pusslandet med dagis igen. Husse och jag hade kommit överrens om att det förmodligen är bäst om jag hittar ett jobb på 75%, men dom växer inte på träd. Jag har sökt endel men inte fått några svar.
Och verkligheten är den att jag behöver ett jobb. Om det nu blir ett heltidsjobb jag blir erbjuden så är jag helt enkelt tvungen att ta den. Jag har ingen akassa att luta mig mot, så utan jobb ingen inkomst.

Ikväll ska jag jobba på Snoppbutiken. Jour igen. Avskyr det, men det är bara att bita i det sura äpplet och gå dit. Grejen är den att jag tycker faktiskt det är roligt att sitta i kassan och det skulle jag kunna jobba med lääänge, men jouren är inte min grej. Jag blir stressad och får ont i magen av situationen. Har pratat med några andra nyanställda som känner precis likadant, vi har verkligen blivit tvingade till ett ansvar vi inte behärskar för att den ordinariepersonalen vägrar ta jouren. Varför då kan man undra? Jo för att man ska agera butikschef utan minsta löneökning. Helt sjukt.

5 kommentarer:

Sara sa...

Usch, jag känner igen mig i den där pressen med visstidsanställningar! Jag har två månader kvar, sen får vi se...

Men tänk på att du som förälder har laglig rätt att gå ner till 75% arbetstid. Sen om det är så populärt bland alla chefer eller något som man ber om på första dagen...njaeee... Men vissa chefer är ju väldigt bra att ha att göra med och då kan man ju kolla läget och våga gå ner i tid innan man fått fast jobb.

Vad jobbar Husse med föresten? Inget han kan byta eller med tanke på de många dagarna i veckan?

Hoppas att det löser sig för er! Håller tummarna!

Johannah sa...

Sara, det stämmer att man har rätt att gå ner i tid, men det gäller bara om man jobbat på företaget mer än 1år. Kollade upp det på min förra arbetsplats.

Husse jobbar som säljare i byggbutik. Att han jobbar 6dagar i veckan är något vi valt för att ha råd nu när jag inte har något ordentligt jobb!

Anonym sa...

skickar en stor kram till dig som verkar behöva det.

finns det andra stora/små mataffärer i närheten där ni bor så gå till dom och fråga om dom behöver personal. både matbutiker o vanliga.

lättast är ju faktiskt att få jobb genom att gå och fråga inte bara skicka papper

kramar o hoppas det löser sig lite

/m

Johannah sa...

Tack M <3

Sara sa...

Åh, är det så? Vad kasst! :-/ Jag hatar det med normen kring "heltid". Är man utan barn så är det väl oftast inget problem, men det är ju jättesvårt att få ihop det med tiderna som småbarnsförälder! :-/