fredag 7 maj 2010

Vart tog pedagogiken vägen?

Om jag tittar ut genom sovrumsfönstret så ser jag rakt in på en förskolas gård. Det är en stor naturgård med mycket berg och träd. Hur fint som helst. En tanke slog mig att det vore väldigt smidigt att ha barnen på en förskola så nära hemma. Men så vandrar min blick tvärs över gården, till den röda byggnaden. Där utanför dörren står sex pedagoger i en klump med varsin kaffemugg, skrattar och pratar. Ingen pedagog är ute och leker, forskar, lär eller umgås med barnen.
Slår snabbt bort tanken på att byta förskola, jag föredrar fröknar som sitter i skitiga i sandlådan med ungarna. Men det kanske bara är jag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

våra pedagoger "står i klump" och det har fungerat bra
svaret man får när man frågar varför dom gör det och inte leker med barnen är - barn måste lära sig leka & utforska utan att vi vuxna är dom i hasorna hela tiden eller att vi visar dom
lära genom att uppleva och misslyckas helt enkelt

- sedan vet barnen vart vi är när vi står på ungefär samma plats hela tiden

--

inte vet jag men mina har klarat dagistiden bra och dom är nu självständiga i lek o är bra på att utforska nya miljöer

på detta sätt med "pedagoger i klump" har vi på alla kommunens förskolor och ingen klagar över det

självklart går fröknarna runt och kolla o hjälper om det behövs men mycket lek får barnen klara själva på den kuperade, platta samt skogiga dagisgården så det finns mycket att upptäcka
och vart efter barnen växer får dom mer "eget ansvar" att upptäcka nya områden av dagisgården

-

kul att höra hur andra har det på sina dagis

--
självklart har vi skogsdagar med ALLA barn även om vi har skog på gården!

ha en skön helg i nya boet
/m

Johannah sa...

Hej M - min trogne läsare ;-)

Jag förstår hur dom menar, men samtidigt tycker barn om när vuxna leker och stojjar med dom. Och jag menar inte att dom ska sitta bredvid precis hela tiden men det känns väldigt mycket "barnpassning" över att bara stå och dricka kaffe i väntan på att någon ska behöva hjälp.
Frilek är jätte bra, men kanske inte HELA dagarna. Så var det nämligen på förra förskolan, ungarna lekte själva hela dagen och det var hur mycket spring som helst och ljudnivån ska vi inte tala om.
Jag tror barn behöver både och :-)