onsdag 9 juni 2010

Sitter i skiten. Minst sagt.

Jag känner mig orolig. Får inte lika många timmar på Willys som jag blev lovad från början. Ur en ekonomisk synpunkt är det ohållbart. Kollar efter andra jobb men det finns inga på hemmaplan, inte heller i grannkommunerna. Så då kvarstår alternativet att börja pendla till stan igen. Men det fungerar inte med Andys "varannanvecka" schema, och inte heller med dagis öppettider.
Jag förstår inte hur andra föräldrar gör. Det är nästan aldrig några barn kvar efter kl 17 på våran förskola. För att hinna hämta till 17 om man jobbar i stan så måste man åka från jobbet 15:30. Det är få barn före kl 8 på morgonen, vilket innebär att om man ska lämna 8 och sen åka till jobbet är man där tidigast 9.30.
Jag kanske är blind, men jag hittar inga jobb med arbetstider mellan 9.30-15.30. Har alla andra sån tur att de kan jobba i skift? Att pappan börjar tidigt medans mamman börjar sent? Det vore ju optimalt.
Men helt omöjligt för oss eftersom Andy jobbar varannan-vecka-tider. Så för att det skulle kunna funka måste även jag hitta ett jobb med varannan-vecka-tider, och då ska dom också vara tvärtemot andys.
Ni hör ju själva, det är inte direkt enkelt. Vet fan inte vad vi ska göra.

1 kommentarer:

Hippiemamman Sara sa...

Ja, det är inte lätt det där. Det beror ju helt på vad man har för arbets/schemasituation.

Jag och min man jobbar 85% resp 90% och har flextid. Varannan dag går vi från jobbet vid halv tre/tre och varannan dag jobbar vi till fem. Sen underlättar det ju mycket att vi "bara" har en halvtimma resp. 40 minuters resväg. Vår dotter går från 7.45-15.00 eller 15.30.

Men har man jobb med rullande schema eller med schemalagd arbetstid så är det ju inte så lätt att påverka situationen. (vi har ju båda tjänstemannajobb där vi "bör" vara på plats mellan ca 9-15)

Hoppas att ni hittar en lösning snart!