fredag 3 december 2010

Dag 3 - Mina föräldrar

Min pappa heter Leif, men alla kallar honom för Leffe. Han är född 1947 och växte upp på Rindö/Vaxholm. Pappa hade redan två barn när han träffade min mamma, mina halvsyskon heter Micke och Malin (dom är 15 och 11 år äldre än mig så jag är en sladdis). Pappa jobbade nästan hela sitt arbetsliv inom militären, jag har aldrig fått veta exakt vad han hade för arbetsuppgifter trots att jag frågat honom vilket gör att jag misstänker att det var lite hemligt.
När det gjordes stora nedskärningar inom armén var pappa tvungen att sluta, han valde då att pensionera sig i förtid. Har för mig att han var 60år. På hans 60årsdag gifte jag och Andy oss förresten :-)

Pappa bor numera i Norrtälje tillsammans med sin fru Anna, det har han gjort sedan han separerade från mamma när jag var 3år gammal. Pappa tycker om att spela på hästar, titta på all möjlig sport, pyssla i trädgården/hugga ved och ta det lugnt. Tyvärr har jag nog aldrig lärt känna min pappa på djupet men senaste åren har vi kommit varandra betydligt närmare och det glädjer mig.

Pappa har haft ett svagt hjärta ett tag och nyligen fått diagnosen Kol. Det gör mig såklart ledsen men samtidigt tror jag att det är just hans sjukdomstillstånd som har påverkat vårat förhållande till det bättre. Det värmer hela mitt hjärta när jag ser hur go han är mot mina barn och det sprudlar kärlek när han kramar mig. Det känns bra.


Min mamma heter Annelie och föddes 1960. Mamma är storasyster till en lillebror och en lillasyster. Dom växte upp på olika platser runt om i Stockholm och jag har fått intrycket av att de flyttade ganska ofta. Mamma flyttade hemifrån som sextonåring, och efter några år träffade hon min pappa och blev gravid med mig. Vi hamnade i slutändan på Ingarö där jag har bott största delen av mitt liv.

Mamma arbetade som dagmamma när jag var liten. Dels för att hon inte var nöjd med den barnomsorgen som fanns och dels för att hon ville vara hemma med mig. När jag blev äldre letade hon nytt jobb, en sväng arbetade hon inom restaurangbranschen för att tillslut hamna i en byggvarubutik. Där har hon jobbat ganska länge nu.

Mamma bor kvar på Ingarö tillsammans med hennes kärlek Uffe. De träffades för snart 10år sedan och jag är så glad för det. Aldrig har jag sett min mamma så lycklig som hon är nu, Uffe ger henne energi och livsglädje. Dessutom är Uffe en helt fantastisk gudfar och extra morfar till mina barn, det känns så himla bra att han tagit den rollen utan några som helst frågetecken, men nu åter till mamma.

Min mamma tycker om att laga mat och hon är riktigt duktig på det, hon gillar fotografering och att resa land och rike runt med deras nyrenoverade husbuss. Mamma kan få mig att asgarva bara att titta på mig, ibland behövs inga ord för att vi ska brista ut i ett härligt "ont-i-magen-skratt" tillsammans. Jag har gett mamma mycket skit under min tonår och jag ångrar det idag. Hon förtjänar inga tistlar, bara tusentals med rosor!

0 kommentarer: