tisdag 19 oktober 2010

Sköt dig själv - skit i andra?

Det är tydligen så man ska leva, även när det gäller en kompis barns hälsa. För om man kommer med lösningar på problemet blir man påhoppad och kallad "pretto-mamma".
Man får tydligen inte bry sig om andras barn längre. Men helt ärligt, jag kan inte blunda för människor som sätter sina barn framåtvänt i bilen alldeles för tidigt, människor som göder sina ungar med godis, människor som röker fast deras barn har astma.
Och det är inte av ondska, utan av oro och omtänksamhet till barnet. Inget annat.

Jag tycker det är jävligt konstigt att man röker under en graviditet, medans man ammar och sen även när ens barn får en riktigt jobbig astma. Vad fan är viktigast, den där jävla ciggen eller ens barns hälsa? Sen sitter man gång på gång och skriver på Facebook att "Jag skulle göra vad som helst för att få XXX att må bättre?" Men fimpa då för fan! Det stackars barnet vaknar på nätterna av att hon spyr upp stora mängder med slem, hon hostar kraftigt och mår inte alls bra - är inte det en tillräcklig anledning att sluta röka?

Många gånger har jag hållt mig från att svara på dessa facebook-statusar, men så ikväll tänkte jag att "kanske vet min kompis inte om riskerna hon utsätter sitt barn för?". Så jag skrev att kanske det skulle lindra astman om dom tog sig i kragen och slutade röka. Det fick man inte säga, då fick man hela rök-maffian på sig.

Hur skulle ni gjort? Bara stått och sett på, eller försökt få fram riskerna till er vän? Visst, jag skulle kunnat ta det någon annanstans än på facebook men nu var det just där det kom på tal. My misstake.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du gjorde helt rätt!! Sanningen kan vara hård ibland. Förstår inte heller folk som röker under grav/amning. Tack för en bra blogg!! Helena