tisdag 19 oktober 2010

Det känns rätt i mitt hjärta.

Nu har jag ventilerat mig lite med några bra vänninor, och jag är fast besluten i att jag gjorde rätt som sa i från. En bra kompis törs komma även med obehagliga sanningar när det är sådana som krävs för att hjälpa. Kompisar som bara står och ser på är inte mycket att hänga i julgranen.
Man kan inte stå och se på när ett barn blir illa behandlat! Tyvärr valde föräldrarna att inte lyssna, en del vill helt enkelt inte höra sanningen för att den svider för mycket.

Nu ska jag gå och lägga mig. Jag tror att jag kommer sova gott med vetskapen att jag stod upp för en 3årig flicka ikväll. Trots konsekvenserna.

8 kommentarer:

Sara sa...

Jag tycker att du gjorde helt rätt som sa ifrån! Jag blir inte klok på de som ska röka till varje pris eller som skadar sina barn på det sättet. Det är illa nog att röka inför barnen, men när barnet även har astma? Snacka om egoistiskt!

Sandra sa...

usch vad fegt av dig att inte publicera eller ens svara på mina kommentarer. fyfan vad lågt.. sen har du mage att påstå att det känns rätt i hjärtat? i samvetet då? har du ingen känsla för moral i huvudtaget?

Johannah sa...

Sandra, jag har inte fått några kommentarer av dig innan denna.

Moral? Det ligger väl väldigt mycket moral i att skydda en försvarslös flicka?
Skulle inte du ingripa om du såg ett barn som blev misshandlat? Även detta är en form av misshandel - när man medvetet fortsätter göra något som skadar sitt barn.

Och ja, det känns jävligt rätt i hjärtat att någon vågar stå upp för denna flicka. Ni andra runt omkring henne blundar ju bara och låter det fortgå!

Sandra sa...

Skojar du? Det blev ju markerat på din sida att kommentaren var skickad och väntade på ditt godkännande igår.

Jag skrev iallafall att för det första så lägger du inte fram historien som den utspelade sig. Det är ingen som uppmuntrar Monica till att utsätta sin dotter för rök. Det jag kritiserade är hur du gick på henne (och för den delen brukar gå på henne). När du gör det offentligt på det sättet, tar förgivet att hon inte har koll på vilka risker det medför och därför även dumförklarar henne så känns det inte rätt. Om du verkligen undrar, utan förakt eller illvilja så kan man ta det privat.

Och fortfarande, vad gäller hur hon utsätts för rökning så är den minimal, inte större än vad man utsätts för om man varje dag står och väntar på en buss, om ens det? Hon röker inte på henne eller mot henne, och det borde du veta om du har umgåtts med henne? Sen så röker dom bara på balkongen, och aldrig att hon får komma ut till dom när dom röker.

När du lägger upp saker på såna sätt som du har gjort, med att kalla alla för rökmaffian när det bara är JAG som inte röker som har kritiserat dig för hur du bemöter Monica och inte försökt rättfärdiga att man ska röka, misshandla sina barn eller ha stolen felvänd i bilen, är helt sjukt. Hur kan du dra såna slutsatser? Ville du skapa en konflikt eller vad var du ute efter?

Jag står för att jag anser att du framstår som en pretto-mamma när du skriver saker som du har gjort. För det viktiga för dig är inte hur vida du "räddar" barnen, utan för dig verkar det vara viktigast att du framstår som något heroiskt och korrekt. Det är jävligt pretto.

Och sist av allt, anser du verkligen, att ingen i dotterns närhet bryr sig om henne för att det förekommer rökning? En sån kommentar är jävligt pretto.

Johannah sa...

Som sagt, jag har inte fått några andra kommentarer.

Jag gick inte på Monica, allt jag skrev var "Om ni alla tre har astma kanske det är dags att ta sig i kragen och sluta röka? Jag inser att det inte tar bort astman men det lindrar den förmodligen".

Det är inte att hoppa på någon!

Och vaddå brukar hoppa på henne? Ge dig! Om hon tyckte jag brukar hopppa på henne skulle hon väl inte bjudit in min son till hennes dotters kalas som sent som förra helgen?

Och jo, även om dom röker på balkongen och inte i barnets närhet så finns röken kvar i hår, kläder etc. och det är också farligt. Googla lite så får du det svart på vitt skrivet av experter.

Dessutom röktes det även under gravidiet och amning, vilket inte direkt underlättat anlagen hon har för att få astma!

Och ja, jag anser på fullaste allvar att ingen i barnets närhet tar hennes astma på allvar när man fortsätter att röka.
Man VÄLJER att röka, och då VÄLJER man också att se sitt barn hosta kraftigt och kräkas slem.

Johannah sa...

" Många småbarnsföräldrar röker utomhus och tror att det löser problemet. Det gör det inte. Även om det naturligtvis är mycket bättre än att röka inomhus så fastnar en stor andel tobaksrök i kläder och hår och när man sedan går in utsätter man barnet för den."

Sandra sa...

Det är ingen idé att fortsätta denna diskussion när det tydligen inte går fram nåt till dig, du läser det du vill läsa och blir defensiv. Du kanske ska ta och rannsaka dig själv så kanske du förstår vad jag försöker tala om för dig. Men du vet att innan man granskar andra så kanske man ska ta och granska sig själv först.

Johannah sa...

Jag har besvarat allt du skrev i ditt förra inlägg. Vad jag kan se är det inget jag glömt.