tisdag 10 november 2009

Rökande gravida är bland det värsta jag vet!

Jag blir arg, ledsen, förtvivlad men mest av allt FÖRBANNAD när jag tänker på alla dessa gravida kvinnor som röker udner graviditeten. Hur är man funtad för att göra en sån sak? Tror man att alla varningar är skit snack, att rökning inte alls är skadligt för barnet i magen eller är man helt enkelt så pass självisk att man inte bryr sig? Att man "inte kan sluta" är också ett själviskt svar, för det är klart att man KAN - det finns dessutom hjälp att få. Är den där cigaretten verkligen viktigare än ditt barns hälsa och välbefinnande? I såfall kanske du inte är tillräckligt mogen att bli förälder heller.


Antar att ni som känner er träffade inte kommer att läsa detta, men jag lägger ut det ändå och hoppas någon vaknar. Fakta från vardguiden.se

- Fostret får till och med i sig större mängd än mamman av vissa ämnen, till exempel kolmonoxid och nikotin. De flesta av tobaksrökens ämnen passerar fritt över till fostret. Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring.

-Rökning ökar riskerna för
Att fostret växer för dåligt
Missfall
Fosterdöd under graviditeten
För tidig förlossning
Moderkaksavlossning
Plötslig spädbarnsdöd.

-I genomsnitt väger barn till mammor som rökt under graviditeten ca 250 g mindre än barn till mammor som inte rökt. Låg födelsevikt är en av de främsta orsakerna till sjukdom, handikapp och dödsfall hos spädbarn.

-Vissa studier har visat att rökning under graviditeten kan påverka barnets mentala utveckling och förmåga, vilket bl.a. kan leda till koncentrationssvårigheter och hyperaktivitet.

Vilken normal människa väljer frivilligt att utsätta sitt barn för det????

Låter jag arg? Det är jag också.

1 kommentarer:

Madelene sa...

Jag trodde att jag va ganska normal tills jag läste det här! :0/