tisdag 17 november 2009

England om en månad


Nu är det bara en månad kvar tills familjen Canavan åker till England för att fira jul och nyår. Vad härligt det ska bli! Vi har inte varit där sen Maj 2008, vilket innebär att släkten (bortsett från Nanny) inte ens har fått chansen att träffa Oliver.
Det blev ju lite tokigt i somras när svininfluensan började spridas och inga konktreta svar eller fakta fanns att få - vi blev rädda och stannade hemma. Något jag inte ångrar, mina barn går alltid först.

Nu ska vi se till att vaccinera oss så fort det finns vaccin. Torsdag nästa vecka sa BVC när jag pratade med dom - tar lång tid att få det till hålan Nynäshamn tydligen... Eller var det kanske bara småbarnen som behövde vänta så länge här? Blir osäker nu. Konstigt känns det när andra kommuner redan har börjat vaccinera dom allra minsta, vi borde ju ha samma rättigheter att få vaccin här som dom har där.
En pappa på Öppna förskolan hade ett ganska bra svar-på-tal till en mamma som absolut inte tänkte vaccinera sitt barn med rädsla för det okända. Han sa:
Du låter inte ditt barn sitta utan säkerhetsbälte i bilen, även fast det finns fall där man har blivit strypt av bältet i en krock, eller tänk om bilen kastas ut från en bro, ner i vattnet och du blir förlamad. Trots riskerna med att använda bilbälte så väljer du att spänna fast ditt barn. Och av samma anledning väljer jag att vaccinera mitt

Jag tyckte det sa det mesta. Kan jag göra något aktivt för att skydda mina barn så tänker jag göra det. Dessutom får dom ju miljarder andra vaccin under sin uppväxt som inte ifrågasatts - även dom har biverkningar.

Åter till England. Det ska verkligen bli jätte mysigt att träffa alla igen och bara umgås. Älskar att vara där, i alla fall den första tiden sen kan det blir väldigt intensivt att bo med svärmor i deras lilla hus. Eller litet är det kanske inte, det är ett sånt där typiskt parhus som man ser på tv från england, med en avlångträdgård som är avskärmad från grannarnas med enorma plank.... Men dom är så konstigt planerade tycker jag. Det finns ingen hall utan man hamnar direkt i vardagsrummet. Sovrummen är minimala och toan också. Det är inte bara deras hus som är så, utan i princip alla. Om man inte är jätte rik och bor nere vid Thamsen i ett av de gigantiska gamla husen med stora grindar in i trädgården såklart. Då har man det nog inte trångt.

3 kommentarer:

Elvismamman sa...

Hej familjen vad mysigt att få komma iväg äntligen ni som har väntat så länge...jo nu har jag ju också en blogg hehe. titta gärna in, jag har lagt till dig bland mina länkar både din blogg och pumpalot=)

Mamma sa...

Fast bilbälten är ju testade på så sätt att fler människor överlever om man använder det vid kollisioner, till skillnad mot vaccinet som inte är testat överhuvudtaget. Det kanske är vaccinet som utrotar människorna i slutändan och inte influensan, det är det ingen som vet än. Svaret kanske kommer om 20 år :(

mamma sa...

Inte ens barnavårdscentralenrna och läkemedelsverket kan ju enas om vad som ska gälla angående vaccin till småbarn.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6134559.ab