onsdag 18 november 2009

Jag gör en Martina Haag

Förra hösten (är det verkligen så länge sen? Känns som igår) var jag och Sandra på en föreläsning för "moms in the city". Där var blandannat Matrina Haag med som föreläsare, ni vet hon som skrivit böcker som typ "I en annan del av Bromma". Hur som helst, hon pratade om en sak som fångade min uppmärksamhet extra mycket. Nämligen de där pinsamma skratten när man skrattar och håller med om något, fast man inte har någon aning om vad det handlar om eller vad som är roligt. Hon hade i alla år gjort så; skrattat utan att förstå tills hon en gång var bjuden på en middagsbjudning med högt uppsatta kostymnissar som pratade om något politiskt skede, och skrattade. Martina skrattade också, som vanligt. Tills någon modig gubbe harklar sig och frågar vad det egentligen var dom skrattade åt. Då visade det sig att ingen, knappt han som dragit skämtet visste vad det dom pratade om var/innebar och efter det slutade Martina att låtsas att hon försod saker som hon inte gör. Hängde ni med? Ni som har läst hennes böcker har säkert hört historien där, för jag är ganska säker på att hon skrivit om det.

Hur som helst, nu till saken. Under några veckor har det cirkulerat salta biten på Monicas facebook, alla verkar prata om de salta bitarna som jag nu förstått är något ätbart. Men det är i princip allt. Jag vet inte vad salta bilten är så jag googlade på det och fick fram en välbekant konservburk som jag många gånger sett på ICA. Men jag blev inte mycket vettigare av det, vet fortfarande inte vad det är - vad det används till eller något. Ser mest ut som en burk kattmat i mina ögon. Så om någon vänlig vill förklara så är jag tacksam.

1 kommentarer:

Monica sa...

hahahahaha!!
Salta biten kan du använda när du t.ex gör lappskojs. Alltså saltabiten blandat med potatismos och rödbetor till. Typisk dagismat från när vi va små!

Att salta biten cirkulerar på min facebook är tack vare min syster. Det har blivit lite av ett intärnskämt oss emellan eftersom jag och Danne äter lappskojs titt som tätt. Och för ett par år sen så blev det väl typ att varje gång jag och Helena pratade med varann så åt vi lappskojs! Kommer faktiskt inte riktigt ihåg. Med det är hur som Helenas fel att det ploppar upp salta biten på fejjan ibland! :-D