onsdag 14 juli 2010

Kulturkrock.

En tanke slog mig just. Är det bara i Sverige som man klassas som en dålig förälder för att man lämnar sitt barn i barnomsorg?

Min man är från England och båda hans systrar har småbarn. Varje morgon går dom och lämnar barnen i "nursery", för att några timmar senare hämta hem dom. Medans barnen är på nursery passar mamman på att handla, städa, stryka, tvätta etc. Väldigt många familjer i England har det så och där är det nästan en självklarthet att man har barnen på nursery så dom får leka, lära och utveckas.

När jag var yngre var jag aupair i Schweiz. Där funkade det precis likadant. Trots att "min familj" hade aupair gick barnen på "kindergarden" några timmar om dagen. Och under de timmarna skötte jag hushållsarbetet.Varför klassas det som hemskt att lämna sina barn på dagis här?

Här ska man få dåligt samvete om man passar på att handla mat innan man hämtar barnen. Och här ska barnen ABSOLUT vara hemma om föräldern är det. Här klassas man som dålig om man väljer att ha storesyskon på dagis medans man är mammaledig med bebis. Här är man riktigt dålig om man låter barnen gå på förskola under juli, då man borde vara ledig och hemma med dom. Varför?

Och varje dag ska det jäktas och stressas så man hinner till dagis först, för att hämta barn sist av alla är det värsta man kan göra. Det är höjden av dåligt föräldraskap och tecken på att man inte tycker om sitt barn.

Har skrivit det förrut, och jag skriver det igen; Sjuka sjuka samhälle!

2 kommentarer:

erika sa...

jag håller med dig johanna, alltså varför har man sdana tankar....så känner jag jämt..man har dagis för barnens utveckling eller?? och varför ska stora syskon drabbas av att gå mindre på dagis för att man får ett lill syskon?? hur tänker de gentligen? så då ska man vänta tre timmar hemma för att sen hämta sitt barn o sen då?
nä det säger jag med sjuka samhälla o sen de dära men att det finns andra dagis att gå på sommarn, hur otryggt är inte det? elvis skulle gå i tre dagar men jag sa att det va onödigt eftersom han inte känner dem där borta, i tre dagar jaja då får vi hitta barnvakt då men de är inte så farligt,

Anonym sa...

Jag både håller med och inte.

Om man är en heltidsarbetande förälder som lämnar först och hämtar sist på dagis, då tycker jag man ska ha barnet hemma om man är ledig. Man skaffar väl inte barn för att aldrig träffa dom? Hade jag jobbat heltid och hämtat efter fyra, så kan jag säga att jag inte hade handlat först, utan då hade jag hämtat barnet innan handling. Det blir så få timmar tillsammans ändå om man hämtar så sent.

Är det däremot så att man är mammaledig med mindre barn eller liknande så tycker jag absolut att det större barnet ska gå ett par timmar på dagis för att träffa andra barn. och så även om det tex är en arbetslös förälder, eller som jag, som jobbar natt, och inte jobbar alla dagar i månaden. Jag lämnar mitt barn även dagar då jag är ledig och inte ska jobba, för att HAN vill det. Då går han 9-15 (senast) vilket jag tycker är lagom.