måndag 12 juli 2010

Det är faktiskt sjukt

Har redan sagt vad jag tycker om att pappa måste vänta på vård tills efter semestertider. Man måste vara halvdöd för att få hjälp tidigare. Men har kommit på en annan sak jag tycker är riktigt sjuk - förskolor som stänger för semester, och hänvisar barnen till andra förskolor med personal, barn och miljö dom inte känner till. Varför kan inte pedagogerna gå på semester olika veckor precis som i de flesta andra yrken? Inte fan stänger man ner Willys för att alla ska gå på semester samtidigt. Vad är viktigast, att barnen har det bra och är trygga eller att fröknarna får semester i juli varje år? Sjuka sjuka samhälle.

2 kommentarer:

Anna sa...

ja det är rätt märkligt tycker jag med. Här stänger förskolorna v. 27-31.. 5 veckor ska dom vara på en annan förskola.. men vi har iaf tur att Patrik har semester oxå. Så hon får vara ledig 6 veckor på raken :)

Anonym sa...

Jag tror tyvärr att det mest är en ekonomisk fråga, inte att personalen måste ha semester samtidigt. Eftersom väldigt många väljer att ta semester och ha barnen hemma i just juli blir det få barn som behöver barnomsorg. Att ha alla förskolor öppna kostar ju mer om man räknar med städning av lokaler personal i köket osv. Kommunen har ju en viss summa som barnomsorgen får kosta på ett år så genom att ha vissa förskolor helt stängda i juli blir det mer pengar till verksamhet de övriga månaderna. Men visst är det trist för de barn som hamnar i kläm. Men jag tror knappast att det är för att personalen kräver semester samma veckor.