måndag 13 april 2009

Påskhelgen 2009

Påskafton
Innan vi åkte mot Norrtälje åt vi en god mini-påsklunch hemma med jansons, prinskorvar, köttbullar, potatis och ägghalvor. Och självklart drack vi påskmust :-)

Innan vi åkte hem till Marie (min ingifta storesyster) stannade vi i Norrtälje och tog en promenad i det helt otroligt vackra vädret. Det var så varmt att vi kunde gå utan jacka i bara linne - strålande solsken hela dagen! Vi stannade i en lekpark och lekte lite också innan vi åkte vidare.

Trött Ossian påväg till Norrtälje

uppe på daddys axlar i Norrtälje hamn

Mamma och Oliver myser i solen
Löven prasslade så roligt tyckte Ossian

Hemma hos Marie var det fullt hus fast vi var över två timmar tidiga, men släkten från Norrland var redan på plats. Vi fixade i ordning oss och sen var det dags för min styvmors 60års fest. Det var mycket trevligt och bara glada miner. Ossian och Oliver somnade lagom innan middagen serverades så vi fick tid att verkligen njuta och umgås som vuxna. När det var dags för tre-kamp vaknade Ossian, och var vaken till 22.30 när jag tog mina två söner och gick till sängs. Husse stannade uppe och festade vidare, rullade in vid halv två snåret...
Båda barnen skötte sig galant hela dagen, inte minsta pip bara massa skratt och gos.

Oliver ombytt till finkläder.

Ombytt Ossian slängde sig på gräsmattan

Ossian trivdes bra i morfars knä

och Oliver som vanligt i mammas knä...


Påskdagen
Ossian ville gå upp 05.30 och eftersom Husse fortfarande var riktigt dragen tog jag barnen och lät honom sova vidare ända till 10.

Marie och jag tog en morgonpromenad och pojkarna somnade om i vagnen.
Egentligen skulle vi ha åkt hem efter frukost men Marie, Kenny och Ante (mina ingifta syskon) med familjer skulle åka på en kort-kryssning till Åland med Eckerölinjen och vi bestämde oss för att följa med.

Mamma & Oliver på kryssningsbåten


Det var trevligt men inte fullt så avkopplande och mysigt som jag hade hoppats på. Ossian vägrade att sova och var vaken ända från 10 på morgonen till 20.45 på kvällen. Ni kan ju bara föreställa er hur trött och kinkig han var. Men som tur var fanns det många som kunde hjälpas åt att underhålla honom.
Väl tillbaka i Sverige åkte vi hem till pappa och sov.

Annandagpåsk
Vaknade hemma hos pappa, åt frukost och begav oss hem. Idag har jag känt mig nedstämd och att legat i sängen halva dagen med Oliver medans Husse har storstädat hela lägenheten, tvättat all tvätt och underhållt Ossian. Jag skäms när jag tänker på vilken lat-fru jag varit idag och jag är väldigt tacksam att Husse finns. Han är nog lite små besviken på mig just nu, med all rätt...

Jaha, så var den här långhelgen slut och imorgon är det tillbaka till det normala igen.

1 kommentarer:

Monica sa...

Vad mysigt ni verkar ha haft det! :-D

Men du, får gubben bli packad och sova till tio (!!) så är det faktiskt inte så synd om honom att han får städa hemma hos sig själv utan din hjälp! När sov du senast ostört till kl 10? Jag skulle inte skämmas om jag va du! :-)