lördag 19 december 2009

Premiär hos Frisören


Igår var vi som sagt till frisören. I början tyckte Ossian det var läskigt och det kom några riktigt stora tårar, men snart glömde han bort vart han var för medans han blev klippt fick han titta på barnprogram - riktigt bra koncept!
Själv tycker jag dom klippte för mycket, sa att det inte skulle vara "snaggat" men lite mer frisyr av det hela. Jaja, det växer väl ut igen. När vi gick ut genom dörren säger Ossian stolt "Ossian duktig pojke"!

Idag är det den stora fixaredagen hemma. Det ska storstädas och packas. Bilen ska tvättas, barnen ska badas. Tror dock att antingen Andy eller jag får åka iväg och hitta på något med rastlösa Ossian medans den andra städar. Det brukar vara mest effektiv att avlägsna honom när det är städning på gång!

Både Andy och jag har legat sömnlösa i natt. Igår rann hoppet ur oss, nu är det för sent; vi kommer inte kunna fira jul med vetskapen att jag har ett jobb att gå till i Januari. Jag har skickat runt två-tre hundra ansökningar och inte fått ett enda telefonsamtal tillbaka. Allt jag får är tonvis med mail där det står att dom haft så många sökande, allt ifrån 300-600 personer.. Helt sanslöst. Hur ska lilla jag synas i den högen med ansökningar? Vi är oroliga för pengar, såklart. Andy kommer behöva jobba och inte vara föräldraledig och jag får vara hemma med lägstanivå dagar från försäkringskassan. Jag vet allvarligt inte om vi kommer att få det att gå runt. Jag kommer bara få halva summan mot vad jag fått tidigare, och vi har ju inte direkt haft överflöd med pengar. Endel av mig vill inte åka till England, jag vill vara hemma och söka ännu fler jobb men Andy säger att det ändå kommer stå stilla över jul och nyår. Jag vet att han har rätt, men hur ska jag kunna unna mig själv en god jul när jag inte ens vet om vi kommer att få det här att gå runt?
Någon sa att vi måste söka socialbidrag, har redan varit i kontakt med dom och Andy tjänar för bra för att vi ska kunna få hjälp. Dom tar inte hänsyn till alla våra lån som måste betalas, så enligt dom kan vi leva på hans lön. Men vad säger banken om dom inte får betalt då?

Tråkigt inlägg, jag vet. Men jag behövde skriva av mig.

2 kommentarer:

Monica sa...

men anmäla dig som arbetslös måste du väl göra då, har du a-kassa? annars finns det väl nån sån där så man får pengar ändå, fast oxå nån lägsta nivå.. har jag för mig. Är inte helt 100 på det dock..

Och Andy har rätt, under jul och nyår står det still, dom lägger nog inte mycket krut på att läsa jobbansökningar, utan är oxå hemma och firar. Så åk till England och koppla bort allt det här istället!

Njut av att ni äntligen kommit dit, bli lite bortskämda och bara ha det bra!
Det kommer att ordna sig, du kommer hitta ett jobb!
(Har du ringt till babyland förresten? änkte att dom vet ju vem du är och kanske du kan få komma tillbaks..?)

Anna sa...

Socialbidrag funkar inte.. inte ens bostadsbidrag.. F-kassan sänkte min SGI till 180:- per dag alltså lika mkt som lägstanivå dagarna.. Så under 1 år hade jag runt 3000-4000 varje månad.. det är inte roligt.. vi var tvungen att säga upp vår lgh å flytta :( så nu kan vi inte skaffa nåt till barn förrän f-kassan höjt min sgi.. å allt pga en j*vla taxichaufför som inte kunde vara vaken å se hur han körde!