fredag 17 juli 2009

Olivers dop förmodligen inställt :-(

Idag testade Ashleigh och Lauren (Andys syskonbarn) positivt på svininfluensa, och med tanke på att det är hundratusen nya fall dagligen i Storbrittanien nu lär ju fler i släkten ha det. Vi har under någon vecka oroat oss att just detta ska hända, men har valt att hela tiden avvakta och inte fatta några beslut men nu tror jag att vi har bestämt oss för att ställa in Olivers dop. Eller rättare sagt flytta på det.
Svininfluensan skrämmer skiten ur mig och jag vägrar utsätta mina barn för risken att smittas, speciellt eftersom små barn har svårare att hantera sjukdomen än vuxna. Känns riktigt jobbigt och jag vill inte ens tänka på alla tusenlappar som är bortkastade nu. Inte bara våra, utan även alla gäster som skulle åkt från Sverige och alla bokningar och förberedelser som betalats för i England. Trots att jag är nära tårar när jag skriver det här och är så hemskt besviken så vet jag i mitt hjärta att vi har fattat rätt beslut. INGA PENGAR I VÄRLDEN ÄR VIKTIGARE ÄN MINA BARNS HÄLSA!
Jag och Andy pratade lite löst om att anordna en VÄLKOMMEN TILL VÄRLDEN fest här i Sverige istället, och sen döpa Oliver i december när vi är i England för att fira jul och nyår. Vi ska prata mer ikväll, men bli inte förvånade om ni helt plötsligt blir bjudna på lite festligheter här hemma istället.
Och trots att detta inte är något vi kunde rå för vill jag säga förlåt till er som bokat resa och boende till England för att gå på en fest som vi nu ställer in. Jag kan inte beskriva hur ledsen jag är, tack för att ni kostade på er så mycket för att åka ända till England för Olivers skull, det värmer i hela hjärtat. Tack!

Här kan ni läsa om influensan i England http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2537577/Health-chiefs-swamped-by-swine-flu.html

8 kommentarer:

Madelene sa...

Usch och fy! Hörde att de ska sätta in nån sorts beredskap här i Sverige med...vaccinationer mm. Hur är den där svininfluensan då? Dödlig eller?

Monica sa...

Så himlans tråkigt! Men jag förstår er till 100%!

Madelene; Alla som smittas blir inte allvarligt sjuka!Citat från www.krisinformation.se ;
Blir alla som smittas sjuka?

Vid vanlig influensa blir de flesta som smittas sjuka. Symtomen kan dock variera från relativt milda förkylningssymtom till mer typisk influensa. En liten andel får allvarlig influensa som kräver sjukhusvård och en del kan bli smittade utan att få några symtom alls. Studier har visat att ju mer virus som produceras i kroppen desto sjukare blir man. Vi vet inte ännu hur fördelningen mellan de olika sjukdomsbilderna är för den nya influensan A(H1N1), men de senaste dagarnas utveckling talar för att den nya influensan ger ganska milda symtom hos många av de smittade.

Johannah sa...

senaste veckan har 12 st dött i england, och fler i resten av världen.
visst den kanske är som en "vanlig" influensa men det läskiga är ju hur snabbt den sprids, och det faktum att dom inte vet varför vissa blir sjukare än andra.

Jag skulle inte åka till ett land där det var krig för att "alla som blir skjutna dör inte". Jag tänker inte riskera att mina barn blri allvarligt sjuka om jag kan undvika det!

Monica sa...

Och det är det väl ingen som säger att ni ska göra heller.. och jag tar åt mig men skakar av mig dina pikar!
Jag är inte en sämre förälder eller bryr mig mindre om mitt barn för det!!!

Johannah sa...

ehm... varför denna uppror? Jag svarade på maddes inlägg måste du bli så aggressiv för det?!

Anonym sa...

Meeeen gud va hemskt ,, men jag förstår er fullt ut .. även om det låter brutalt så e jag lite glad att ni inte åker .. för då kan vi komma o gratta honom hela familjen .. var sååå arg att vi inte kunde åka me till england... finns här om du vill prata .. Kram gumma // Helena & med familj

Madelene sa...

Låter i vilket fall som en väldigt läskig sjukdom! Man förknippar den nog lite till namnet med fågelinfluensan som va när man inte vet något om den...fågelinfluensan drog ju med sig ett antal offer...hoppas att det löser sig till det bästa i alla fall! Och jag hade gjort precis som du! Jag hade aldrig åkt! Inte en chans! Fler tillfällen kommer! Och som du säger...chansen att bli skjuten i krig kanske är minimal, men när det väl sker så ångrar man att man va där vid det tillfället!

Monica sa...

Som vi sa, vi är alla olika! Jag tänker ju annourlunda än dig eftersom vi åker utan barn! Hade Wilda åkt med hade jag gjort precis på samma sätt som ni! Aldrig att jag hade åkt dit med henne!

Nya influensan är absolut en sjukdom man ska ha stoor respekt för!
Men helt säker är du ju i stort sett inte nånstans i världen just nu. Den finns och sprids ju även här i Sverige!

Men med så små barn som vi har skulle jag som sagt heller inte riskera att ta dom till ett land där det är såpass utspritt som i england!

Hoppas bara de hela har lugnat ner sig eller att dom fått fram ett ordentligt vaccin tills ni ska dit i december!