lördag 12 mars 2011

ADHD - När vardagen är kaos

Jag har en informationsfolder hemma, som heter precis så; ADHD - När vardagen är kaos.
Det sammanfattar allt så otroligt bra, för precis så är det. Min vardag är kaos. Jag behärskar inte att få struktur på den själv, även om jag så gärna vill. Snälla sluta dömma mig, försök istället förstå VARFÖR jag inte har samma förutsättningar som ni "normala".

Jag gör faktiskt så gott jag kan. Så det så. Och nej - jag ser mig inte som ett offer, jag vill bara bli accepterad för den jag är, trots att jag inte alltid fungerar som dig.

ADHD yttrar sig ju lite annorlunda hos vuxna än hos barn. Såhär yttrar det sig;

ADHD HOS VUXNA
En kronisk störning där åtminstone tolv av följande punkter återfinns:

1. En känsla av att aldrig få någonting gjort

2. Svårt att organisera göromål

3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång

4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja

5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt

6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron

7. Blir lätt frustrerad, uttråkad

8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg" i tankarna

9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens

10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, korrekta proceduren

11. Otålig; låg tolerans mot frustration

12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling

13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan

14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet

15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana

16. Rastlöshe

t17. Tendens att fastna i missbruk

18. Kroniskt dåligt självförtroende

19. Felaktig själv-bild

20. Familje/släkt-historia av ADHD eller andra problem med impuls-kontroll och humörsvängningar

1 kommentarer:

Linda w L2K sa...

Jag accepterar dig dom du är!!!