torsdag 10 juni 2010

Barnvagnar

Barnvagnar är lite av en mammafetish nu för tiden. Vi har haft åtta (!) olika vagnar sen Ossian föddes för 2,5 år sen. Helt sjukt egentligen! Det är ju inte så att vi har haft alla samtidigt, utan snarare att behoven har förändrats och vi bytt ut vagnar mot nya för att tillgodose behoven.


Det sorgliga är att den vagnen vi båda gillar absolut mest var den första barnvagnen vi hade; en Teutonia Mistral S. HELT UNDERBAR VAGN! Jag hade gärna haft kvar den, och jag är säker på att den skulle ha passat oss bra även idag men vi fick ju en lillebror och behövde köpa syskonvagn. Och för att ha råd var vi helt enkelt tvugna att sälja Teutonian. Sorligt! Jag hade en tjock klump i halsen hela kvällen efter att vi sålt den. Kändes så fel!


Istället för Teutonian köpte vi alltså syskonvagn, och valet var inte svårt; Det skulle absolut vara en Urban Jungle. Var nöjd med den till en början, men när Oliver blev runt året började jag tycka att den var för stor och klumpig. Dessutom satt inget av barnen bra i den, det finns ju inget ordentligt sittläge vilket resulterade i att dom satt framåtlutade med böjda ryggar istället, inte så bekvämt kanske. Denna är nu såld. Och jag saknar den inte.
För pengarna köpte vi istället en Brio Twin Sitty. Och det är den syskonvagnen vi har nu.
Är hyfsat nöjd. Den är liten, smidig och stadig. Bra med förvaringsutrymmen. Saknar svängbara hjul dock. Blir ganska tungt att "lyfta" vagnen i tvära svängar. Men är överlag nöjd och tror det är en "keeper".

Eftersom vi reser endel har vi även en paraply sulky. Självklart en MacLaren, dom är verkligen tjugo resor bättre än andra, billigare paraplyvagnar. Sjukt bra kvaliteét, bra finesser och den väger i princip igenting. Dessutom har den större hjul än andra paraplyvagnar, och den är stadig.
Denna vagn ligger alltid i bilen, perfekt som shoppingvagn! Mycket nöjd och har inga planer på att sälja!



I England har vi en billig paraply sulky stående. Vet inte ens vad det är för märke. Den är helt hopplös att köra och vi bråkar om vem som ska ta den ;-)
Jaja, den används inte så ofta som tur är.


Blev erbjuden att köpa en jätte billig singel Urban Jungle förra året. Ledsnade på den efter någon månad. Dom är ju så otroligt LÅÅÅÅÅNGA. Och sen bristen på sittläge dårå. Ingen vagn för oss. Såld!



Och då återstår två vagnar, och dom har vi fortfarande kvar. En gammal BRIO liggvagn och en begagnad Emmaljung Cerox. Dom står alltid på dagis, och det är där barnen sover middag på dagarna.


Summa av kademumma; Vi har just nu fyra vagnar. En syskonvagn, en paraplysulky och två vagnar som barnen sover i på dagis.
Jag saknar Teutonian massor.

3 kommentarer:

Monica sa...

haha jag tänkte att; SHIT! åtta vagnar! Ni är ju lite skadade nånstans.. tills jag räknade efter att vi fan har haft fem.. Inte riktigt lika många.. men ändå! Är väl lite skadade vi med då.. ;-)

Anonym sa...

ha ha
jag leder ;-) vi har avverkat 10 vagnar och har 1 kvar fast barnen går i skolan...

hade också teutonia först en duo med liggdel/sittdel och den såldes även här för att kunna köpa syskonvagn men GUD vad den saknas...snyft
att man kan sakna en vagn SÅ mycket...

om det är tungt att trycka ner handtaget på brio sittyn så lyft istället vid varje sväng
på köpet får du/ni snygga överarmar och det är faktiskt lättare än att trycka - tro mig

har nu bara en enkel brio sitty kvar som bägge barnen åker i!!!

ja, bägge åker vagn ibland även om dom är 7 år och 6½ år

perfekt att ha med sig på längre turer i stan då gnället - jag orkar inte gå kommer...
samt den följer alltid med vid djurparksbesök då är den ovärderlig som packåsna!

att den sedan även får fungera som "taxi" till trötta barn när vi varit borta på middag är ju bara ett plus

minsta barnet i botten sittande som man ska och sedan stora barnet i knä gränsle med benen och hem lullar vi sena kvällar!
o alla är nöjda o vi slipper ta bilen

men skulle någon säga till mig att du kommer använda barnvagn när dina barn är över 6 & 7 år så skulle jag ha skrattat dom rakt i ansiktet för inte kan så stora barn åka vagn
-JO det kan dom och det har räddat många stunder för oss

men vem vet detta kanske är den sista sommaren med vagn...snyft snyft

men slänga den gamla brio sittyn som vi haft i över 6 år
(inhandlades när stora var bara 8 mån)
nä det går inte
får väll spara den när den inte används och sedan plocka fram den när barnbarnen kommer
precis som våra föräldrar gjort med dessa hemska 70-tals reliker... ha ha

ja, vagnen är hel och inte skev trots att den har maxvikt 25 kg och nu körs det ofta 2 x 25 kg i den!
så kvalité jag det är det!

ha en skön helg
/m

Hippiemamman Sara sa...

8 vagnar, det var inte dåligt! :-)

Fast vi har iofs haft fyra när jag tänker efter... Första vagnen var en Emmaljunga pansarvagn. Men jag orkade inte med de icke-svängbara hjulen och använde den knappt så vi sålde den när dottern var 4 månader och köpte en Bugaboo Chameleon. Jättenöjd med den! Den kör vi fortfarande (hon är 2 år, 8 mån).

Sedan har vi även en löparvagn (som inte används så mycket, hehe). Men den var jättebra i vintras när vi hade snö i flera månader på raken. Då funkade Bugaboon inte alls...

Vi har också en liten paraplyvagn som jag inte tycker om. Men eftersom den är så pytteliten ihopfällbar så har vi den på resor m.m. Tror den är köpt på åttio-nittiotalet. Vi har fått den av svärmor som använde den till sina barn.