lördag 21 februari 2009

Några fartfyllda dagar...

ONSDAG
Vi åkte till Farsta centrum tillsammans med Monica och Wilda. Ush, jag blir nästan stressad bara jag TÄNKER på hur det gick. Både Ossian och Oliver tyckte det var otroligt tråkigt att vara där, och var inte alls med på noterna. Efter mycket om och men fick jag i alla fall tag på nästan allt jag var ute efter. Behövde lite mer lekvänliga dagiskläder åt Ossian, så till mormors stora förtjusning har Ossian nu massor av mjukisbyxor och mjuka tröjor.. Hon brukar nämligen klaga på att jag klär honom som en farbror ;-)

För att göra det hela enklare i bloggen nu så vill jag bara klargöra en sak; När jag skriver mamma eller mormor så syftar jag på min mamma och Ossians mormor. Om jag skriver g-mormor så menar jag MIN mormor...

Vill passa på att tacka Monica för hjälpen i onsdags, utan dig hade det inte blivit några kläder alls. Tack för att du är så go mot Ossian och har energi att leka med honom när jag knappt orkar titta på honom. Du är bäst!

TORSDAG
Naiv som man är hade jag redan förträngt onsdagens bravader och begav mig till Skansen med båda barnen. Dagen började bra, båda två sov hela resan!!
Mötte HÖGGRAVIDA Sandra, hennes make Daniel och ett åringen Hampus vid entreén till Skansen. Började med att äta lunch, fick amma samtidigt som jag matade Ossian och mig själv. Men det gick!
Sen tittade vi på alla djuren. Ossian tyckte kossorna var roligast, och han råmade i kapp med dem. Han var så duktig och gick nästan hela tiden när vi var där, trots alla backar. Höll mig hårt i handen och staplade runt där, stora killen!
Vi såg även en stork, och tänkte att det måste ju vara ett tecken på att Sandras bebis ska komma den här dagen!

När vi var på väg mot utgångarna började Ossian plötsligt skrika hysteriskt och vifta med händerna. Jag tog då av hans vantar och hans händer var ill-röda och iskalla. När jag tog i dem skrek han av smärta. Vi skyndade oss till ett café för att tina upp de frusna fingrarna, men när vi kom in blev det nästan värre. Det vet man ju själv, att det gör ont att komma in när man är riktigt kall. Så det tog nästan en halvtimme att få honom lugn igen. Stackarn, jag har aldrig hört honom skrika så förut, måste ha gjort riktigt ont.

Jag bestämde mig för att stanna på polarn och pyret på vägen hem, köpte ett par ordentliga vantar - tänker aldrig mer köpa billig skit och inbilla mig att det är lika bra... Han fick ha de nya vantarna på sig på vägen hem, och när vi kom hem var hans händer varma och goa igen.

Återigen sov barnen hela resan hem. I det stora hela en mycket lyckad dag, som avslutades med att Ossian sov HELA natten i sitt eget rum!



FREDAG
Dagen börjar med att jag får ett SMS av Sandra, där det står "Stork jävel"... Ingen bebis hade alltså kommit...
Hade bestämt träff med Sofia och hennes son Folke utanför öppna förskolan i Nynäs. När vi kom dit visade det sig vara stängt, så vi började gå mot biblioteket för att se om deras lekhörna var öppen. På vägen dit hör vi tre ordentliga smällar, Sofia tror dem håller på att spränga, men jag var skeptisk - lär mer som skott än sprängning. Vi tänkte inte mycket mer på det, gick till biblioteket och lät Ossian och Folke leka av sig. Tjugo minuter senare, när Ossian upptäckt de automatiska dörrarna och försöker rymma konstant, bestämmer vi oss för att gå hem till Sofia istället. När vi kommer ut på centralgatan igen är det avstpärrat, och där står brandbilar och poliser runt något som tidigare varit en bil, nu var det bara svart stomme kvar av den.
Vi tänkte att det måste ha varit det vi hört tidigare, en bil som exploderade..

Gick ytterligare några meter, då ringer Andy och frågar om vi mår bra. Han berättar att Handelsbanken blivit rånad och dom skjutit... Det var lite läskigt, vi var alltså på andra sidan gatan från banken när den rånades - och förstod inte vad som hände. Är ganska glad att jag varken såg rånare eller brand - speciellt med pojkarna i vagnen. Man vet ju aldrig var stressade rånare tar sig till.. Här kan man läsa om rånet;
http://nhp.se/nyheter/1.77662



Så nu har Ossian träffat jätte många kompisar (Wilda, Hampus och Folke) senaste dagarna! Bara Elvis som fattas, men han är ju i Thailand.

LÖRDAG
Nu är Husse och jobbar sina sista timmar, sen är han föräldraledig till den 2 mars. Svärmor kommer hit från England på måndag. Jag ska försöka få tag på en klipptid tills i morgon, ska göra ljusa slingor...

Näe, nu är det dags att göra lite nytta!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ett svagt minne av att du försökte göra ljusa slingor för ett tag sedan, som inte blev så lyckade.

Johannah sa...

hihi ja, fast det var ju sandras fel typ :-)
Nu ska jag ju göra det hos frisören...