tisdag 3 februari 2009

en vanlig dag i en två barnsfamilj

Eftersom jag fick mjölkstockning natten till lördag och hade 40 graders feber fick Ossian vara hemma hos flickvännen Wilda medans daddy jobbade. Så idag var första gången jag fick testa vingarna med att vara ensam med två små barn.

Första gången när husse åkte till läkaren i VH, då tog jag killarna på en lång promenad, stannade vid en lekpark och gungade med Ossian medans Oliver sov gott i vagnen. Ossian gick även endel själv bredvid vagnen, han börjar bli så stor!!

Andra gången var när husse åkte för att köpa en dagisvagn åt Ossian (som han ska sova i). Han åkte mitt i läggdags för Ossian och jag var lite orolig för hur det skulle fungera. Men det flöt på riktigt bra, jag ammade Oliver och la sen ner honom i soffan, han gnydde lite men somnade efter ett tag. Hann läsa saga för Ossian och natta honom innan husse kom hem.

Vi fick tag på en jätte fin Brio vagn för 500kr, och det bästa var att dom bara bodde någon mil härifrån! Kändes riktigt bra!

Vi har varit på BVC med (Och ja, jag har bytt sköterska och den nya var jätte mysig), Oliver har fortfarande inte kommit upp i sin födelsevikt så dom tyckte nog att jag skulle försöka få honom att äta ännu mer (jag som tycker att han vill ammas KONSTANT redan nu!!). Dock hade han ökat hela 4cm på längden!!! Och ja, det märks ju faktiskt på vissa kläder. Snart är det nog bara storlek 56 som gäller.

Vi passade på att fråga hur vi ska hantera Ossians trots med. Hon trodde att han kommit in i den såkallade "tvåårs trotsen" som normalt kommer runt 1,5 år men även kan komma tidigare. Det enda som gäller är att vara BENHÅRD och konsekvent. Diskuterade även hans sömnproblem. Husse och jag har under en tid anat att Ossian är rädd för sin spjälsäng och för några nätter sen lät vi honom sova på en madrass på golvet och han sov då hela natten. Bvc sköterskan trodde absolut att vi kunde ha rätt, endel barn gillar inte sina spjälsängar och känner sig instängda i dem. Så i morgon ska vi ta bort ena långsidan på hans säng och sätta dit en lägre kant, så han kan klätta in och ut som han vill. Hoppas det är lösningen på problemet!

Det var nog allt jag hade att berätta....

1 kommentarer:

Anonym sa...

Han sover bra i vår resesäng. Han kanske tycker att spjälorna i er säng känns som ett fängelse, och ingen gillar väl att sitta inne :)